Het laatste onderdeel: Into Sim.

De into sim functie is te vergelijken met objectplacer. Het belangrijkste verschil tussen de twee is dat objectplacer de objecten 'voor altijd' in fs zet, ccp/into sim niet. Als ik mijn schepping(en) terug wil zien moet ik ccp op de achtergrond mee hebben draaien en mijn schepping in de monitor hebben staan.

Om ccp/into sim te kunnen gebruiken moet FSX al op de achtergrond klaar staan met op de plaats waar we gaan werken een vliegtuig. In de komende uitleg heb ik mijn ultralight op EHTX geparkeerd.

Terzake. FSX dus buiten beeld op de achtergrond. Start CCP. Klik op  Into Sim. CCP zelf verdwijnt nu ook naar de achtergrond en het volgende scherm komt er voor in de plaats:

We krijgen keus uit 5 mogelijkheden. Hier is alles terug te vinden wat in FSX is ondergebracht in de map Simobjects, plus al de extra's die meekomen met FSXatWar. Hieronder voorbeelden van wat je in de schermpjes kunt verwachten. Rotorcraft heb ik niet op deze pc, (eraf gegooid) dus die staat er niet bij.

       

        

Ik begin met het plaatsen van een vliegtuig. Ik kies hier de An26 grey. Voor variaties van dit toestel moet je weer op het kleine zwarte driehoekje klikken.

Klik op Create this object. Bijna meteen daarna springt FSX te voorschijn vanuit de achtergrond en zie je dit als je je in de outsideview spot mode bevindt. Het toestel wordt automatisch zeer dicht bij je eigen toestel geplaatst. Vandaar dat ik dit werk doe met de trike. Nu kan ik de An26 nog verplaatsen. Een soort slew, maar niet op slew drukken! Gewoon met de pijltjes op je toetsenbord. Draaien kan met page up en page down.

 

Ik zet hem maar een klein stukje verder, het gaat om het idee. Ik schakel wel eerst over naar top down view, werkt wat handiger..

Nu moet ik deze positie gaan vastleggen. Dat gebeurt hier. Klik op Valide Object and position. Create this object is lichtgrijs geworden en pas weer bruikbaar na gevalideerd te hebben. Vervolgens kun je er weer een toestel bij gaan plaatsen, of iets anders, wat je maar wilt.

Deze boot dus. Herhaling van stappen: Create, plaats kiezen in FSX en validate.

Zoals je ziet komt het schip nu vlak naast het laatst geplaatste object te staan en niet meer vlak bij je eigen toestel.

Verplaatsen: Ik zet hem maar even hier neer. Terug naar ccp en validate.

Ik ga nu uit het Misc gedeelte een bomber neerzetten. Ik had ook een gebouw of zoiets kunnen kiezen. Wat hier belangrijk is zijn de laatste drie letters van het bestand: ops, dam en des. Behalve vliegtuigvariaties kun je ook nog kiezen uit in tact (ops), beschadigd (dam) en vernietigd (des). Ik heb deze Su24 gekozen omdat die laatste drie letters nog net leesbaar zijn. Vaak vallen ze buiten het kadertje zoals je onderaan ziet.

Create en goedzetten:

       

Op dezelfde wijze zet ik nog een Sam installatie neer. Verder geloof ik dit gedeelte wel voor nu.

Heel aardig is het volgende: Smoke! Keus uit drie kleuren, rood, geel en groen. Het Flak gedeelte, evenals de laserpointer laat ik over aan Blue in zijn filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=aBMwmcibJsY vanaf minuut 55 en verder wat betreft de laser.

Ik kies hier voor red smoke.

Als je op create klikt krijg je dit te zien van boven, en van opzij. Geen rook dus, maar dat komt pas goed na activeren in de monitor.

    

Tijd om op te slaan en daarna Add to Monitor.

Connect. We hebben in dit hele verhaal niets te maken gehad met tijdsinstellingen. Wel kun je zien dat ik met deze demo 27 minuten bezig ben geweest, want mijn sim start altijd op 13.00 u... Het maken van de handleiding kost meer tijd in ieder geval.

Maar eens kijken naar het resultaat. De rook is in het begin iets raars en zeker geen rook, maar dat duurt een seconde of 2. Daarna gaat alles zoals gepland:

Klaar.

Je begrijpt dat er meer over te zeggen valt, over alle andere onderdelen ook trouwens. De bedoeling was een tipje van de Tacpack/FSXatWar/ccp sluier op te lichten. Ik hoop dat dat gelukt is en dat je nu kunt beoordelen of 40 euro voor al dit fraais de moeite waard is. Vergeet zeker de Blue filmpjes op Youtube niet. Ze zijn lang en soms lastig, maar ze kunnen je heel ver brengen.

Voor het FSXatWar gedeelte maak ik geen handleiding. Daar kan zo veel mee dat ik niet zou weten waar te beginnen. Maar ook hiervoor zijn filmpjes beschikbaar en een 'papieren' handleiding als je FSXatWar download. (+t? dan is het geen engels meer...)

Alles nog even op een rij:

https://greencan.home.xs4all.nl/tacpack/Tacpack.htm

https://greencan.home.xs4all.nl/ccpboats/ccp%20boats.htm

https://greencan.home.xs4all.nl/ccpvehicles/ccplandvehicles.htm

https://greencan.home.xs4all.nl/ccpairplane/ccpairplane.htm