Na de installatie van Tacpack verschijnt er een nieuw icoontje op het bureaublad.

Als het programma geopend is kunnen er voorkeuren ingesteld worden.

Dat instellen is alleen van belang als er ook daadwerkelijk met een door Tacpack ondersteund vliegtuig gevlogen gaat worden.  De triggermapping moeten we dan wel naar onze eigen voorkeur instellen. De instellingen worden straks in FS gebruikt.

 Het programma kan nu weer gesloten worden.

 

In FS -menu select aircraft- zijn er behoorlijk wat zaken bijgekomen. Bovenin het menu zitten de effecten.

 

Onderaan verschijnen de wapens die meegedragen kunnen worden door Tacpacktoestellen.

Door op 'details' te klikken krijg je wat info over het gekozen wapen:

Soms kun je zo'n wapen in plaats van een vliegtuig op de parking/runway plaatsen en met slew de lucht in krijgen om dan vervolgens te laten vallen met aan het eind de voorspelbare knal. Dit lukt niet bij allemaal.

In het Fs addons menu kunnen we instellen wat er moet gaan gebeuren.

Ik kies Carrier. Door op de nummers 2 t/m 7 te klikken kan er van alles worden ingesteld. 

Er is wel een beperkte keuze en bovendien moet je die ook nog bij je simobjects/boats hebben staan, anders krijg je dit:

Om die reden gebruik ik voor dit werk FSXatWar/CCP. NB:! Deze programma's gebruiken de windowed mode van FS! Bovendien dient bij configuratiescherm/beeldscherm de tekstgrootte op laag, dus 100% gezet te worden.

Beide programma's zijn gratis. Hier te vinden: https://www.fsxwar.com/#download

Er blijken virusscanners te zijn die een valse melding geven bij het opstarten van dit programma. In dat geval dient CCP in de uitzonderingen toestaan lijst geplaatst te worden.

Dit is het CCP scherm.

In andere handleidingen bespreek ik Boat, Ground, Airplane, en Into Sim.

Voor nu beperk ik me tot het Tacpack deel, en dan zonder op details in te gaan. Klik op Tacpack. Dit resultaat krijg je alleen met een werkende internetverbinding.

Klik zwarte pijltje bij: Type of Object to create. 

Voor nu doen we een ai boat.

Er verschijnt een keuzelijst. Hoe lang die is hangt af van je hoeveelheid schepen in simobjects/boats. Hier zijn ze o.a. te vinden: http://simviation.com/1/search?submit=1&keywords=ai+ships&x=18&y=10

Ik kies de tweede. De altitude -links onder op de kaart- zet ik op feet. Overigens niet van belang bij schepen.

Bij speed stel ik 20 in, bij heading 270. Nu een vertrekpunt kiezen. Ik zoom in op Ijmuiden  en klik met rechts op de plaats van vertrek. Een blauwe marker verschijnt. Ik klik nog maar eens met rechts, nu iets verderop. Zo, nu heb ik twee dezelfde schepen. Ik had hier ook voor een ander type kunnen kiezen. Je kunt tot 99 schepen laten varen.

Klik: Save TPS. Ik kies als naam die van het schip.

Na te hebben opgeslagen verschijnt dit:

Vul hier een tijd in. De tijd is GMT. Het pijltje geeft een kalender. Daar doe ik niets mee in dit geval.  Klik: Add to Monitor. Er kan nu Ge-edit worden, maar dat is weer een apart verhaal. Ik klik dus op nee.

Het scherm dat nu verschijnt is leeg. Klik op Monitor om het volgende scherm op te roepen. (Airplane is blauw geworden maar dat is niet van belang).

Bijna klaar. Haal het vinkje weg bij Disable Pause in FSX. Klik op connect. Als FSX nog niet gestart was krijg je de vraag of dat nu moet gebeuren. Ja dus. CCP zal naar de achtergrond verdwijnen, maar moet blijven draaien. Kies in FSX een locatie in de buurt van Ijmuiden en zet de tijd -GMT dus- op bijv. 11:22. Start en wacht tot je op je locatie staat.

Ga nu terug naar CCP -vandaar die windowed mode, anders lukt dat niet- en klik nogmaals op Connect. Wacht even 5 seconden tot het rode vierkantje groen is. Jouw toestel en de schepen zullen op dat moment in de bovenste helft van het CCP scherm verschijnen. Nu kun je naar Ijmuiden vliegen om het resultaat te bekijken. Tacpack laat de schepen naar het westen varen en dat zal zo blijven tot de sim wordt gestopt. 

Bij het onderdeel 'Boat' kunnen we routes met waypoints plannen. Dat wordt deel 2.

Ongeduldig? https://www.youtube.com/watch?v=JCEbeWTSveI

Succes!