Rechtstreeks painten op een DDS file kan vrij simpel zijn, maar het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel onderdelen er gepaint moeten worden.

Stap 1 is het downloaden van DXTbmp. Even googelen en dan een keus maken uit het aanbod van mogelijkheden. Met DXTbmp kunnen we DDS bestanden bekijken en converteren naar andere bestanden.

Stap 2 is het vinden van de benodigde texturefiles. Te vinden in de texturemap van het toestel waar het om gaat.

In mijn voorbeeld gaat het om de DA20 Katana. Ik heb de volgende bestanden nodig:

'fus' staat voor fuselage, 'wng' voor wing, mocht dat niet al duidelijk zijn.

De volgorde van bewerken maakt niet uit. Wat wel van belang is om ordelijk te gaan werken, anders wordt het al snel onoverzichtelijk.

Met DXTbmp open ik file 1. Om de file te kunnen bewerken moet er eerst geconverteerd worden, in dit geval naar windows bmp 24 bits.

Sla op in een zelf  gemaakte map, BMP1 genaamd.

Nu moet deze file geopend worden met een fotoshop-programma. Er is behoorlijk wat keus, maar ik gebruik photoshop CS3 nog. Die kan zonder problemen overweg met alle bestandsformaten die bij repainten nodig zijn.

Niet thuis met een paint-programma? Dan staat je een prettige studie te wachten...

Nu kan het repainten beginnen. Hier een voorbeeld van een zijde van de fuselage:

 

Dit is de ene kant van het toestel. De andere kant is hetzelfde, maar dan spiegelbeeldig. Dat kan buitengewoon lastig zijn! Hier zie je waarom:

 

Sla het resultaat in eerste instantie op als psd. (Aparte map, bijv. 'psd'). Dit om ervoor te zorgen dat je verbeteringen kunt gaan aanbrengen mocht dat nodig zijn.

Daarna opslaan als BMP 24 bits. Omdat dit een bewerking betreft adviseer ik om daar ook weer een aparte map voor te maken, bijv. BMP2.

Vanuit deze map kunnen we het bestand nu openen met BMPdxt en dan opslaan als DDS bestand. In dit geval DDS DXT1, en uiteraard weer in een andere aangemaakte map genaamd DXT.

Deze stappen moeten nu net zolang herhaald worden tot alles gepaint is. Dit is mijn resultaat:

Nu moeten deze bestanden naar de texturemap van je toestel waarbij ze wel dezelfde naam moeten krijgen zoals te zien is in de eerste afbeelding aan het begin van deze uitleg. In mijn geval moet ik 'copy' dus nog even weghalen!!

Je kunt er voor kiezen de originele bestanden te overschrijven, maar ik adviseer ze eerst in een bekkupje te zetten en dan te vervangen.

Als je nu fs opstart moet het resultaat zichtbaar worden. In mijn geval is dit het resultaat:

Succes maar weer!