ADE (Airport Design Editor) maakt het mogelijk om in Fs9 en FSX vliegvelden aan te passen of zelf aan te leggen.
De mogelijkheden zijn indrukwekkend, maar laten we vooral simpel beginnen. In dit voorbeeld krijgt EHGG een extra ILS.
Ik beperk me op deze pagina tot ADE in combinatie met FSX.
Alvorens met ADE te beginnen moeten we eerst onze FSX mappen controleren. Dat moet goed zijn, anders werkt het niet. We kijken dus eerst bij program files/Microsoft Games. De SDK map moet aanwezig zijn.
In de SDK map moeten de hier onderstaande mappen en bestanden aanwezig zijn.
Als dit allemaal blijkt te kloppen gaan we ADE ophalen. Het is freeware. Even naar Google:
En downloaden.
Install: (De oplettende lezer ziet dat het in mijn geval om een herinstall gaat, gedaan om screenshots te kunnen maken)
Of je de vinkjes net zo zet als hierboven en onder bepaal je zelf.
Als je zowel Fs9 als FSX hebt, krijg je dit keuzescherm.
Klik OK en ADE zal starten.
Hier een deel van het scherm.
Extremely Dense in de standaard instelling. Met deze instelling zijn alle items op het vliegveld zichtbaar.
Nu even controleren of alles goed staat: Klik Settings en onderstaand scherm is het resultaat.
Bij initials kun je invullen wat je wilt. Je kunt er later je zelfgemaakte bgl. bestanden aan herkennen. De vinkjes kunnen naar eigen inzicht gezet/weggehaald worden. Nu de paden: (in twee shots, anders is het niet duidelijk)
Pas als dit gedeelte klopt kunnen we zonder foutmeldingen verder.
We gaan naar een bestaand vliegveld. Open Stock Airport. (De onderste 5 files zijn door mij reeds bewerkte airports)
Dubbelklikken op EHGG en vervolgens verschijnt de layout van Eelde. (Wie NL2000 niet gebruikt krijgt iets anders te zien).
De pijltjes wijzen naar de symbolen voor ILS. Rwy 23 heeft een ILS, terug te vinden bij List/Navaids.
Voor Rwy 05 komt er nu een ILS bij. Klik op baan 05-23. Deze wordt nu oranje.
Klik met rechts:
En kies voor ILS.
In onderstaand scherm kan alles naar wens worden ingesteld.
Resultaat: (de pijtjes geven onze ILS aan)
En nu moet alles opgeslagen worden. Als een werkbestand eindigend op.ade en als een .bgl die zichtbaar wordt in Fs. Als we een werkbestand maken kunnen we daar telkens mee verder en zo ons vliegveld geleidelijk uitbreiden als daar behoefte aan bestaat. Maak een map voor ADE waar de werkbestanden naar toe kunnen.
En nu compileren. Het resultaat moet naar de map Addon Scenery/Scenery.
Let op! Wie .bgl bestanden wil uitwisselen met anderen moet er rekening mee houden dat beide partijen de zelfde scenery gebruiken, bijv. NL2000.
De map Addon Scenery moet in Fs een hogere prioriteit krijgen dan de scenery die je bewerkt.
Wie FsNavigator gebruikt of FsCommander moet de database manager runnen om de aanpassingen zichtbaar te maken.
En nu FSX maar eens opstarten...
..