Wie de moeite heeft genomen de handleiding van ADE te downloaden en door te lezen zal gezien hebben dat de mogelijkheden om een airport ''aan te kleden'' enorm uitgebreid zijn.
Die handleiding is hier te vinden: http://www.airportdesigneditor.co.uk/ade_003.htm
Ik beperk me hier tot 4 onderdelen: Belijning, gebouwen/voertuigen, runwaystart/parkings en verlichting.
1. Belijning.
Deze afbeelding is overgenomen uit de handleiding. De afbeelding geeft aan wat zoal de mogelijkheden zijn.
Wat er aan belijning zal verschijnen op onze baan bepalen we in dit menu: (dubbelklikken op de baan)
Welke keuzes dienen we te maken? In ''real life'' zijn daar natuurlijk allemaal regels voor, hier mogen we het helemaal zelf bepalen. Wie de werkelijkheid wil benaderen kan in de stock een airport openen om als voorbeeld te gebruiken.
Ook de taxibanen kunnen nog extra aangekleed worden: Dubbelklikken op de middenlijn.
Een vinkje bij Line volstaat. Verlichting is hier ook in te stellen. Omdat de taxibanen uit meerdere delen bestaan dient deze bewerking voor elk deel herhaald te worden. De link display color kan veranderd worden door in het blauwe vak te klikken. Met name bij een uitgebreid banenstelsel is dit handig omdat je dan sneller ziet waar je al geweest bent.
2. Gebouwen en voertuigen.
Rechtsklik, add Generic Building levert de volgende keuzemogelijkheden op:
Toevoegen is een kwestie van selecteren en op Add klikken. De image complexity bepaalt wanneer het gebouw zichtbaar wordt. Wie kiest voor Dense moet zijn scenerysettings tenminste op dense hebben staan om het gebouw te zien te krijgen. Het gekozen gebouw kan versleept en gedraaid worden. Met copy/paste (rechtsklik) kun je het gebouw klonen.
Meer mogelijkheden komen we tegen bij Library Object:
Category Aircraft is hier geopend, daar alleen al zijn 80 objecten te vinden. De rest spreekt voor zich denk ik. Soms moet je goed zoeken: Een tankstation bevindt zich in het onderdeel 'airport object' en dan 'medium fuel station'. (Die niet werkt zonder een fueltrigger, zie daarvoor de handleiding).
3. Runwaystart/parkings.
Een runwaystart is bij AI traffic een vereiste, wij zouden zonder kunnen. Maar door die te plaatsen zal ons toestel netjes aan het begin van de baan verschijnen als we ons zelf aangelegde airport gaan gebruiken.
Add start.
Een beetje verplaatsen:
Voor de 09 kant dit herhalen.
Parkings, ook simpel aan te leggen. We hebben keuze uit de volgende mogelijkheden:
Ditmaal Heavy, voor de duidelijkheid van de screenshots.
Een verbinding met de taxibaan maken we met: vanaf het midden van de parking tot het midden van de taxibaan.
Enzovoort. De parkings zijn te verslepen en te verdraaien.
4.Verlichting.
Een lastig onderdeel. Niet zozeer om de verlichting aan te leggen, maar meer het waarom ervan. De keuzemogelijkheden zijn groot, maar worden enigszins beperkt door de baanlengte. In de keuzemenu's zullen bepaalde mogelijkheden niet verschijnen als de baan korter is dan 2000 meter. Voor alle mogelijkheden verwijs ik naar de handleiding .
Dubbelklikken op de baan geeft het volgende menu:
Dit gedeelte is voor korte banen als de onze niet van belang, maar experimenteren met de mogelijkheden bij een wat langere baan is natuurlijk aan te bevelen. Deze verlichting wordt overigens alleen zichtbaar bij 'dusk' of bij 'night'.
Voor overdag hebben we de approach lights. (De lichten die aangeven of we te hoog of te laag naderen).Ik kies hier voor PAPI4.
Hoe nu verder in te vullen?
In de schets hieronder wordt -hoop ik- duidelijk hoe we moeten rekenen. De Vasi staat meestal op 200 m. vanaf het begin van de baan. De halve baan is 750 m. BiasZ komt dan op 550 m.
BiasX wordt berekend vanaf de as van de baan. De baan is 60 m. breed, dus nemen we de helft plus wat extra.
Nu kunnen we alles invullen. Over spacing zegt de handleiding: '' The spacing value determines the distance between the Vasi bars...'' waarbij ik me dan niets kan voorstellen. Maar gelukkig kunnen we spieken bij bijv. EHLE en daar staat de waarde 91.4. Voor ons maak ik er dan maar 80 van. Pitch ''determines the glideslope'', die staat meestal op 3. En dus:
Het resultaat: (het rode merktekentje). Aan de andere kant van de baan idem, aan de rechterzijde.
Ik weet het: Veel extra mogelijkheden zijn niet gebruikt en/of besproken. Zelf uitvinden mag!
In deel 4 zal het gaan over Polygons. Oases aanleggen, oerwouden...